Zjadasz emocje mamo? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy

Od pokoleń krąży wiele bardzo niebezpiecznych mitów związanych z odżywaniem kobiet ciężarnych i wpływu jaki to żywienie ma wpływ na rozwijające się dziecko. W tym artykule przedstawione zostały najczęściej powtarzane informacje, które z biegiem lat, postępu medycyny oraz nauki okazały się być nie tylko nieprawdziwe, ale również bardzo szkodliwe.

Poznaj mity na temat diety i stylu życia kobiet w ciąży 
    1. Przyszła mama powinna jeść za dwoje.

Szkodliwość tego mitu przejawia się na bardzo wielu różnych poziomach. Usilne namawiane do zwiększonego spożycia pokarmów przez przyszłe mamy, które w pierwszym trymestrze ciąży niejednokrotnie odczuwają mdłości i niechęć do przyjmowania pokarmów, może skutkować poczuciem winy (zatem stresem) czy w skrajnych przypadkach zaburzeniami odżywania. A według zaleceń towarzystw ginekologicznych osoba będąca w I trymestrze ciąży powinna przyjmować tyle samo kalorii co przed ciążą, dopiero w II trymestrze zapotrzebowanie na energię się zwiększa, odpowiednio o 360 kcal i następnie w III trymestrze o 475 kcal1. Ponadto nadmierna podaż kalorii z pożywieniem może skutkować rozwinięciem nadwagi lub otyłości ciężarnych, co w konsekwencji zwiększa częstość występowania powikłań okołoporodowych w tym przedwczesny poród, podwyższone ciśnienie tętnicze, czy dość prozaicznej, ale bardzo uciążliwej – zwiększonej częstotliwości występowania obrzęków2.

    1. Spożywanie samej soli jodowanej w ciąży w zupełności wystarcza, aby pokryć zapotrzebowanie na jod.

Ciąża zwiększa zapotrzebowanie na jod ze względu na rozwijający się płód oraz zwiększone wydalanie tego pierwiastka z moczem przyszłej matki, stąd zalecenia dotyczące zwiększonego spożycia przez przyszłe mamy produktów bogatych w jod (ryby morskie, naturalne wody mineralne i źródlane zawierające jod, mleko i produkty mleczne) oraz suplementacji. W świetle najnowszych badań rekomenduje się suplementację jodu u wszystkich ciężarnych bez chorób tarczycy w dawce 150-200 mcg/dobę3.

    1. Spożywanie jedynie produktów naturalnie bogatych w kwas foliowy pokrywa w zupełności zapotrzebowanie na tę witaminę osoby ciężarnej lub planującej ciążę.

W czasie ciąży magazyny kwasu foliowego ulegają bardzo szybkiemu wyczerpaniu w związku z rozwijającym się płodem. W badaniach wielokrotnie udowodniono, iż brak suplementacji tym pierwiastkiem przed ciążą, jak i w ciąży może skutkować powstawaniem wad cewy nerwowej oraz zaburzeń w działaniu układu nerwowego, czy dysfunkcjami dysfunkcje układu sercowo-naczyniowego4.

    1. Roślinne źródła kwasów omega-3 w diecie wegetariańskiej z powodzeniem pokrywają zapotrzebowanie na niezbędne frakcje EPA i DHA.

Kwasy tłuszczowe omega-3, zwane inaczej niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT) można znaleźć zarówno w produktach roślinnych (siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona chia), jak i zwierzęcych (ryby, owoce morza). Ich nazwa wzięła się z tego, że organizm ludzki nie jest w stanie wyprodukować ich sam, stąd musimy dostarczać je z dietą. Jednakże istotne szczególne w kontekście ciąży jest, aby rozpoznawać konkretne frakcje tych kwasów, bo mają różne funkcje. Zatem rośliny bogate w kwasy omega-3 zawierają frakcję zwaną kwasem α-linolenowym (ALA). Natomiast ryby, czy algi morskie bogate są we frakcje zwane kwasami: eikozapentaenowym (EPA) i dokozaheksaenowym (DHA) i właśnie te dwa rodzaje kwasów tłuszczowych odpowiedzialne są między innymi za prawidłowy rozwój cewy nerwowej płodu5. Jeśli z jakiegoś powodu nie spożywamy ryb, to z powodzeniem można stosować suplementy zawierające EPA i DHA produkowane na bazie alg morskich z rodzaju Schizochytrium sp.

    1. Stosowanie diet eliminacyjnych w ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii u dziecka.

Skuteczność stosowania diet eliminacyjnych w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia u dziecka alergii nie została potwierdzona w badaniach naukowych. Rezygnacja z pokarmów na własną rękę może natomiast przyczynić się do rozwoju bardzo groźnych niedoborów makro oraz mikroskładników, skutkując zwiększonym ryzykiem wystąpienia powikłań w czasie ciąży, porodu oraz w trakcie rozwoju płodu.

 

Bibliografia

  1. Bolesta M., Szostak‒Węgierek D., Żywienie kobiety podczas ciąży. Cz I. , Energia i Makroskładniki, ,,Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2009, 36, nr 4.

  2. Berner-Trąbska M. i wsp. Wpływ nadwagi lub otyłości u ciężarnych na przebieg ciąży i okresu okołoporodowego z uwzględnieniem stanu urodzeniowego noworodka w oparciu o materiał kliniczny. Ginekol Pol. 2009, 80, 845-850.

  3. Zimmer M. i wsp. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące suplementacji u kobiet ciężarnych. 2020.

  4. Czeczot H. Kwas foliowy w fizjologii i patologii. Postepy Hig Med Dosw. (online), 2008; 62: 405-419 .

  5. Bednarek W. i wsp. Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie. 2011.

 

Autorka artykułu: Luty Justyna

https://www.jlporadnia.pl/kontakt