Jak zadbać o swoje ciało w czasie ciąży i po porodzie

Jak zadbać o swoje ciało w czasie ciąży i po porodzie?

Ciąża jest wyjątkowym czasem w życiu kobiety. Zmiany nadchodzą szybko, dynamicznie i dotyczą natury psychicznej oraz fizycznej.  Najczęściej zauważamy, że kobieta w czasie trwania ciąży pięknieje: włosy stają się błyszczące i bujniejsze, piersi bardziej okrągłe, a skóra gładka. Jeśli odpowiednio uda się zadbać o swoje ciało, poświęcić mu trochę czasu, po porodzie spodziewać się będzie można wspaniałych efektów. Pielęgnacja i dbanie o siebie w okresie oczekiwania na dziecko jest tak ważne, gdyż w każdego rodzaju przypadkach „lepiej jest zapobiegać, niż leczyć”. 

Dbanie o ciało to między innymi kontrola przyrostu masy ciała. Wiemy, że by ciąża mogła przebiegać prawidłowo należy miarowo przybierać na wadze. Pytanie, gdzie jest granica i na ile należy pohamować swój apetyt, by nie nabawić się wielu zbędnych kilogramów. Przyjmuje się, że najbezpieczniej jest przytyć w tym czasie od 9 do 14 kg., wg. niektórych źródeł jest to rozpiętość między dziesięcioma, a szesnastoma kilogramami. Trzeba koniecznie przy tym pamiętać o racjonalnym, zdrowym odżywianiu i zakazie odchudzania się, a także na spełnianiu pewnych swoich zachcianek, gdyż często składnik zawarty w tym, na co mamy ochotę, jest potrzebny rozwijającemu się pod sercem maluszkowi.  Jeśli nie mamy pewności jak dobrze skomponować jadłospis, warto zasięgnąć porady sprawdzonego dietetyka.

Skóra jest największym narządem w ciele człowieka. W czasie ciąży może ulegać szybszemu przesuszeniu, dlatego ważne jest odpowiednie nawodnienie od wewnątrz, tj. wypijanie 2-3 litry niskozmineralizowanej wody dziennie. Do płynów zaliczam też naturalne soki i herbatki ziołowe, np. z melisy i mięty, natomiast nie nawodnimy się słodzonymi napojami, czy kawą lub mocną, czarną herbatą. Warto dwa razy w tygodniu delikatnie złuszczyć  skórę peelingiem ziołowym lub z pestek owoców. Ciekawym rozwiązaniem są peelingi suche, czyli szczotkowanie ciała. Ta metoda daje dobre efekty, gdyż prócz usuwania martwego naskórka, redukuje obrzęki, gdyż usprawnia przepływ limfy. Kremy i balsamy dla kobiet w ciąży dostępne na rynku zawierające wąkrotę azjatycką usuwają i zapobiegają rozstępom, które są zmorą wielu przyszłych mam. Dopóki mają one kolor różowy i są w fazie początkowej – da się je usunąć, jak przejdą w fazę białą, można jedyne dokonać ich spłycenia. Do nawilżania i natłuszczania mogą przydać się olejki, szczególnie arganowy, odżywiający i regenerujący skórę.

Ruch to sprzymierzeniec każdego człowieka. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo i nie ma przeciwskazań, nie można z niego rezygnować. Oczywiście ćwiczenia nie powinny być zbyt intensywne i wiązać się z nadmiernym wysiłkiem. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z zajęć organizowanych dla pań w ciąży lub wybrać trenera osobistego, który dostosuje rodzaj ćwiczeń do etapu ciąży. Ćwiczenia wywierają pozytywny wpływ nie tylko na ciało, kondycję i mięśnie, które mają za zadanie przygotować się do porodu, ale także na psychikę, gdyż w czasie ruchu uwalniają się hormony szczęścia sprawiające, że jesteśmy bardziej zadowolone. Jeśli jednak ktoś woli ruszać się we własnym rytmie i nie będzie chciał skorzystać ze zorganizowanych ćwiczeń, nie ma powodów do niepokoju – codzienne spacery, aqua fitness, czy ćwiczenia rozciągające, też mogą wystarczyć, by czuć się dobrze i pozostać w korzystnej formie.

Piersi podczas ciąży, jak i po porodzie, należy otoczyć specjalną troską i poświęcić im szczególną uwagę. Mają one wykonać ważną pracę, do spełnienia mają nie lada rolę – ich zadanie to wykarmienie nowego człowieka! Powiększa się ich rozmiar, z reguły stają się napięte i tkliwe. Prócz kremu przeznaczonego specjalnie do pielęgnacji skóry piersi (zawsze należy sprawdzić, czy jest przeznaczony dla kobiet w ciąży i mam karmiących), warto zadbać o dobry biustonosz, który prawidłowo je podtrzymuje, ale nie uciska. Natomiast po porodzie, gdy już szczęśliwie będzie można przystawić maluszka do piersi, należy zadbać o prawidłowość tej czynności, czyli wypracowanie odpowiedniej techniki karmienia. Dobrze jest poprosić położną lub doradcę laktacyjnego o pomoc. Na podrażnione brodawki można zastosować specjalne preparaty wspierające regenerację, albo opatrunki żelowe. 

Wypracowane w czasie ciąży zwyczaje dbania o siebie i swoje ciało przydadzą się również po porodzie. Tym razem sport będzie uprawiany z dzieciątkiem. W internecie mamy wiele filmików dotyczących tego jak w bezpieczny sposób możemy ćwiczyć z niemowlakiem, lub wybrać specjalną grupę , gdzie prowadzony jest fitness dla mamy z dzieckiem, albo też zorganizować czas z innymi mamami – koleżankami, bo raźniej, gdy jest wsparcie z zewnątrz.

Karmiąc maleństwo, nie można zapomnieć o dalszym, prawidłowym odżywianiu siebie i dostarczaniu organizmowi odpowiedniej dawki witamin i minerałów. Dobrze zbilansowana dieta, pozwala na odzyskanie formy i siły po porodzie, a także poprawia samopoczucie.

Kiedy ciało będzie zadbane i zrobimy wszystko, co możemy, by tak było, odzyskamy pewność siebie, a co za tym idzie – będziemy lepsze dla rodziny. Gdy natomiast będziemy dbać, ale pozostanie na ciele jakiś rozstęp, trochę cellulitu, czy parę zbędnych kilogramów – napawajmy się dumą – bo nasze ciało wykonało ogromną pracę i należy mu za to podziękować

Autorka artykułu: Kreft Agnieszka – doula

http://www.doulagdansk.pl