Lato z brzuszkiem - czyli jak cieszyc się ciepłymi dniami będąc w ciąży

Lato z brzuszkiem – czyli jak cieszyć się ciepłymi dniami będąc w ciąży

Nadchodzi wreszcie oczekiwana przez wielu z nas pora roku. Słońce, piasek, morze, góry, wakacje, podróże…Z takimi hasłami kojarzy nam się właśnie lato. Dla kobiet będących w ciąży jest to niekiedy niełatwy czas niedogodności i dylematów.

Gorące dni i ciężar ostatnich miesięcy – to połączenie zwykle jest najbardziej dokuczliwe. Chociaż pierwszy trymestr, mdłości i wysoka temperatura za oknem, również nie są dobrym zestawieniem.

Poniżej kilka porad, by móc jednak cieszyć się latem, złagodzić trudy zmęczenia i uniknąć niebezpieczeństw związanych z gorącem. Na słońce czekamy zawsze z utęsknieniem, w naszej strefie klimatycznej często odczuwamy jego niedobór. Niestety, będąc w ciąży nie jest dobrze wystawiać ciało na długą ekspozycję promieni słonecznych. Narażenie na promienie UV jest w tym stanie zdecydowanie większe i łatwiej o zmiany skórne i nieestetyczne przebarwienia. To wszystko wina szalejących hormonów. Ważne, by stosować kremy z wysokim filtrem i zachować zdrowy umiar.


Kolejna sprawa, to odpowiednie nawodnienie. W związku z intensywnym poceniem się, dochodzi do utraty sporej ilości sodu. Możemy odczuwać wtedy większe znużenie i senność. Zalecane jest wypijanie ok. litrów wody mineralnej dziennie. Warto zapamiętać, że wodę zawierają też owoce i warzywa, po które warto również sięgać ze względu na bogactwo witamin i minerałów w nich zawartych. Rekordzistami pod względem zawartości wody są arbuz i ogórek.

Odwodnienie organizmu jest także częstą przyczyną opuchniętych nóg i obrzęków. Prócz wypijania odpowiedniej ilości płynów (kawa i herbata nie wliczają się w dzienny bilans odpowiadający za nawodnienie), należy pozwalać sobie na relaks z uniesionymi nogami, np. opartymi o poduszkę. Na rynku są dostępne także żele chłodzące do nóg z zawartością mentolu, które sprawiają wrażenie przyjemnego chłodu i dają odprężenie zbolałym nogom.

Schładzanie ciała – to prosta metoda na odświeżenie i dodanie sobie energii. Letni prysznic można brać kilka razy dziennie (należy jednak pamiętać, by nie był on mocno zimny). Czasami wystarcza woda termalna spryskana na twarz, by poczuć się odświeżoną.

Właściwy ubiór to kolejna ważna kwestia w upalne dni. Wybieranie jasnych, bawełnianych lub lnianych materiałów będzie strzałem w dziesiątkę. Dotyczy to także bielizny, gdyż w czasie wysokich temperatur wzrasta ryzyko infekcji intymnych, a sztuczne materiały mogą temu sprzyjać. Kapelusz lub czapka z daszkiem, to ważna część garderoby „ciążowych wakacjuszek”. Przebywając na słońcu bez nakrycia głowy, można narazić się na jej ból lub dostać udaru. Będąc na plaży miło będzie w towarzystwie dużego parasola.

Przeziębienia i wirusy pojawiające się w lecie, to o dziwo, częsty problem kobiet oczekujących na narodziny dzieciątka. Składa się na to kilka czynników. Przede wszystkim to różnica temperatur, dlatego warto unikać mocno klimatyzowanych pomieszczeń, zimnych napojów, wypitych gdy ciało jest rozgrzane i …lodów, które prócz bólu gardła, mogą spowodować ból brzucha. Można natomiast używać nawiewu, wachlować się i zjeść w cieniu domowe lody (które nie były po wielokroć zamrażane i rozmrażane).

Czasem zdarzają się zasłabnięcia, które są spowodowane właśnie gwałtownym skokiem temperatury, lub też źle wentylowanym pomieszczeniem. Gdy pojawią się pierwsze objawy omdlenia, należy natychmiast usiąść i spuścić głowę w dół. W przypadku pań będących w ciąży, to najbezpieczniejsze zachowanie, gdyż nie spowoduje upadku, a częstokroć już wtedy do utraty przytomności nie dojdzie.

Podsumowując – lato i słoneczne dni są także dla kobiet w ciąży i należy z tych dóbr korzystać na tyle ile się da, pamiętając o odpoczynku, relaksie, dobrym odżywianiu z całą obfitością kolorowych warzyw i owoców, nawodnieniu i ochronie przed skwarem.

 

Autorka artykułu: Kreft Agnieszka – doula

http://www.doulagdansk.pl